Första matchen och Labour Day Weekend!!

Tjeeenare!!
 
Här i USA har det hänt en del! spelat min första amerikanska fotbolls match och en del annat!
 
Okay, Fredagen blev en lång dag, halv skoldag, red day tror jag om jag inte har fel! Lång bussreda 2 timmar nått sånt tror jag, var rätt nervös hela bussresan för de visade sig att de vi mötte var rankade 1 i hela staten. Vi kom dit nån gång runt 3 och började hjälpa C team(freshmans) med uppvärmningen. Tyckte synd om freshmensen de var tvugna att spela i 100 F vilket är runt 38 C nått sånt. Aja i alla fall så gjorde dom bra ifrån sig och vann matchen en riktig rysare, 14-16 tror jag, väldigt jämnt var de iallafall! Efter de var de dags Varsity, de jag väntat på riktigt länge, i snart flera månader, att få spela min första amerikanska fotbollsmatch!! En lång uppvärmning på ungefär 1 timme och sedan ett speech av coach och lite genomgång av alla plays och annat. Blev sedan till att gå in på planen/"arenan" för lite showoff och sedan såklart national sång, kändes som man var med i OS, EM, VM eller nått, haha!
Lite pepptalk och sen var de: "Anton Alm, a swedish exchange student,  is doing the kicking for Elizabeth this evening! " tur att gå in på planen och öppna säsongen för Elizabeth High School. De gick riktigt bra faktiskt med tanke på att de var en satans motvind så blev de runt en 45-50 yard kick. Blev inte så mycke mera att göra för mig efter de för som vi visste så var Frederick riktigt duktiga både offensivt och Defensivt, men vi lyckades hålla emot i 3 quarters sen lyckades de efter små misstag ta sig igenom och göra en touchdown och de lyckades självklart med kicken efter och nu stod de 7-0 på matchtavlan. Fick göra en sista insats genom att försöka mig på ett 40 yard fieldgoal vilket är riktigt svårt! men efter att holdern, den som håller bollen efter att den har kastats bakåt, lyckades missa teen( fyrkantig platt sak som man måste placera bollen på för att de ska bli ett godkänt fieldgoal or PAT) så blev de en flopp men de hade inte spelat någon större roll för fieldgoals är bara värt 3 poäng och vi behövde mer poäng än så...! var lite besviken på mig själv men aja inte mycke att göra!! Så slutade med att vi torska med 7-0 men coach var nöjd ändå med tanke på att vi gjorde de riktigt bra och höll emot i 3 qaurters riktig bra och om bara våra receivers hade kunnat fånga bollen lite bättre så hade det nog vart en helt annan match!
Två timmar tillbaka till Elizabeth med en första förlust i bagaget! aja bara att komma tillbaka på topp! Kom hem vid 12 så slängde mig direkt i säng och somna för tidigt nästa morgon väntade första resan till bergen( Rocky mountains i västra Colorado)
 
 
9.30 ställdes alarmet för en till lång bilresa upp mot en liten skidstad i västra Colorado uppe i bergen, kallad Breckenridge! En supermysig stad med riktigt fina omgivna berg och ett riktigt stort skidcenter och en jäkla massa backar!! Blir nog till att åka upp dit igen under winter break! Vi bodde tre dagar hos Loris syster i en riktigt fräsh timmerstuga. Första dagen, lördagen, bjöd Breckenridge på ankrace, tydligen nån sorts välgörenhet där man köper ett x antal ankor och släpper iväg de i en liten bäck som rann genom staden och de 75 första fick nått sorts pris, och dessa ankor kostade ungefär 5 dollar och de var ungefär 85 000 ankor som var med så de tjänade en del pengar!! De var faktiskt riktigt kul dock lite segt eftersom de tog ett tag för ankorna att ta sig fram. Blev lite shopping och amerikansk glass efter de, gjorde ett riktigt kap, köpte ett par underbara hörlurar för 27 dollar som egenligen kostade runt 100 dollar, fick 65 % off på de dem. Riktigt bra kvalitet så var ruskigt nöjd efter de köpet! Kvällen avslutades med lite mat och sällskapsspel och playstation i stugan.
Södagen var de tänkt att vi skulle spendera dagen i en summer funpark där de fanns en rad olika attraktioner, ungefär som ett nöjesfält! De fanns en alpine slide, var ungefär som bob där man fick styra sin egna rodelliknande fordon nerför skidbackarna, de hade gjort tre olika jätte rutschbanor som man åkte ner genom. Skit kul, vi gjorde också mini golf, en lite mera modern och bergodalbane liknande alpine silde och bergsklättring! Så där spenderades nästan hela dagen, andra halvan bar de av till ett badhus för lite relax och bad! riktigt skönt efter några tuffa veckor med skolstart, fotball och mycke nytt och mycke stress och annat så ledighet passade mig perfekt.
 
Måndagen blev en heldag i bilen nästan och fotballs träning nästan direkt efter vi kom hem. Kolla film från senaste matchen och lite mellanmål, inte så mycke för mig att titta på dock men men...! Firade min första månad i staterna med att käka familje middag med hela familjen på måndagen och typisk amerikansk mat blev de iaf men dåligt minne som man har så kommer jag inte ihåg vad de var, hehe! har gått bra med allt annat sånt de lovar jag mamma och pappa.!!
 
 
Hade en trevlig passagerare bredvid mig så resan gick fort!
 
 
Vi blir alltid så bra på bild, aja framme i Breckenridge vid centrum innan ankracet,
 
 
Breckenridge mountains och den fina damen där ankracet startades
 
 
mer bilder av downtown Breckenridge
 
Och självklart lyckas man med ögonen stängda, aja fin bild iaf bjuder på den!
 
 
Ankracet live, detta var efter 15 och i slutet av startfältet
 
 
Lite mera live bilder från ankracet!
 
 
Vacker utsikt över Breckenridge
 
and we strike again, riktigt oseriösa bilder vet inte varför men aja!! Cooper, hans flickvän, jag och sassy coopers kompis!
 
 
Lori och jag med Breckenridge i bakgrunden
 
 
Ännu en fin bild på oss vid funparken!! oseriös bild...
 
 
Lyckas igen...
 
 
The Alpine silde som jag berättade om! riktigt kul kan jag lova, gick fort ner
 
 
 

Cutest dog ever, nya hörlurarna! han gillade dom verkligen!!




" hey get out of the car, I'm driving" haha klockren bild



Yeep, dogs driving! 


Avslutar med en bild från matchen, kommer nog lite mera bilder från matchen och bilder från reportaget, borde komma ut imorrn så, blir väll ett litet kort inlägg om de snart!!

Labour day weekend, nått att minnas, hade riktigt kul hela helgen!!! Vill bara passa på att tacka YFU och alla som gjort de här möjligt, har faktiskt glömt bort de lite! ni vet vilka ni är...


Ha de bra där hemma och njut av sista svenska sommarveckorna!!  Hare bra hejj :)!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Cicki

Jättevackert landskap och kul att se dig i den annorlunda fotbollsutstyrseln-häftigt!!

2012-09-05 @ 10:36:00
Felicia Bichara

Åh hoppas du har det superkul Anton!

Svar: de har jag felicia ;D!!
Anton Alm

2012-09-17 @ 09:24:26
URL: http://ffelli.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Myhighschoolyear

Här delar jag med mig av mina dagar som utbytesstudent i USA genom bilder, berättelser, videos och annat smått och gott! So Enjoy or Beat it

RSS 2.0