YFU Orientation, Football, Homecoming date and soccerweek!!

Tjenare!!
 
Dåligt uppdaterande, men har vart den mest fartfyllda veckan på länge! Har hänt en del kan jag säga, så ska försöka få med allt och förklara så bra som jag kan svenskan är inte på topp kan jag säga, känns riktigt konstigt att prata svenska och när folk frågar efter en svensk motsats så får man tänka lite! I alla fall tror jag slutade mitt förra inlägg med morgonträningen på fredagen!
 
Fredagen bjöd som vanligt på football! Den här gången mot Rosevelt HS, som har spelat bra den här säsongen och har ett rykte att spela tufft och lite smått fult, som coach sa, nasty! Iaf gick bra för oss vi vann kommer inte ihåg med hur mycket men det var en ganska tuff match som vi dominerade i andra halvlek och punkterade matchen.
Så just nu är vi obesegrade i league, vilket består av 7 matcher som avgör om man går till state play offs eller inte. Så ser lovande ut för oss.
 
Hela lördagen var uppbokad för att tillbringas i Littleton, en förort till Denver! Där det väntades ett YFU orientation, YFU är organisationen som jag har hjälpt mig och gjort mitt utbytesår möjligt, har än så länge varit väldigt nöjd med deras arbete både i sverige och i usa även om de tog lite långt tid med värdfamiljen men men. Iaf så var ännu en gång tvungen att gå upp, tror inte jag haft en sovmorgon på lääänge, vid 7 tiden och göra sig iordning för bilresan dit, tog ungefär 45 min dit! Fick sällskap med två andra utbytes studenter från samma organisation och område som mig så de var trevligt att lära känna de bättre! visste dock vilka de var eftersom jag sätt de i skolan men visste inte så mycket om de. Väl inne på området, kyrkan rättare sagt så bjöds de på lite fika och mingel/ lära känna varandra lite bättre. Så fick träffa en massa utbytesstudenter från massa olika länder men kan säga att tyskarna och kineserna tar över utbytesvärlden! Vi pratade om en massa olika saker som att vad man ska tänka på om man är värdfamilj( var även till för värdfamiljer också), utbytesstudent och värdsyskon! Vad man gillade med USA, vad man ogillade m.m. Bjöds på luch och lite uppträdande från de tyska utbytesstudenterna! Var riktigt kul att träffa alla och få höra en massa historier från alla! Kommer att träffa den här gruppen av utbytesstudenter tre gånger till.
Kom hem vid cirka 6 tiden för middag med några familje vänner och utbytesstudenterna från mitt område som blev hembjudna på middag och kortspel hos oss. Så kvällen spenderades med de och slutade med att "the foreigners" jag, Benjamin(från chile), Keira(från tyskland) och louisa(också från tyskland) var sist kvar i kortspelet och slutade allra sist med att Louisa vann!
 
Söndag, Fick en inbjudan från Louisa och Benjamin( de bort tillsammans) att komma över och kolla på Amerikansk fotboll, Broncos tog emot Oaklahoma Raiders om jag inte tar fel. Så jag och John, Coopers bästa kompis som hade sovit över, tog hans bil och åkte över till de och kollade när Broncos krossade dem och stannde på middag och film efter.
 
Den här veckan har vart fullspäckad med en del soccer!! Måndagen så var de vanlig skoldag, med nått extra speciellt, soccer class där vi antingen kollar på film från förra matchen eller kollar europeiska soccer matcher som La liga, serie A, eurpa cupen m.m. så ja, helt klart den bästa lektionen på länge, haha!! Efter den classen så väntade en 45 min bussresa till Engelwood, för att spela mot Engelwood pirates som är våra rivaler så de var dags att tagga till, det var dessutom league game så det betyder att vi måste vinna för att gå vidare! Vilket vi också gjorde efter en skit match där vi spelade rätt dåligt, 1-0 på straff! Vi var dock helt klart de bättre laget men de hade domarna med sig så blev lite nervöst i slutet där de fick 5 billiga frisparkar i farliga lägen men vår målvakt storspelade!
 
Tisdag var en vanlig skoldag, blev klar med mitt clay projekt, har jobbat med den i cirka 2 veckor nu, är clay sko! bild kommer nån gång när jag har målat den.
 
Onsdagen var en riktigt speciell dag, var white day så hade foods class vilket gick som vanligt! Sedan Off hour, som jag nämnde i något av de senaste inläggen så har vi homecoming snart, tror jag berättade om allt de där med homecoming week, homecoming game och sist och störst homecoming dace där man, inte alla men många "bjuder ut"( asking out) någon att bli ens homecoming date! Iaf så hade jag bestämt mig för att fråga en tjej om hon ville gå med mig, var bara ett problem har inga lektioner med henne och ända gången jag ser henne är i passing time från min off hour till min study hall. Iaf så på off hour så tänkte jag att man skulle överraska lite med att vara lite extra gentlemanaaktig så jag och en kompis tog bilen till wal-mart och köpte en ros. Så vid passing time så stod jag och väntade på henne vid lobbyn och kan säga att jag var ruskigt nervös men gick fram och frågade henne, wanna go to homecoming with me?" hon blev rätt chockat av rosen tror jag men fick såklart ett tråkigt svar, " aww cute but can i think about it". Trodde såklart att de var ett nej men dagen efter innan våran soccer match så sa hon ja, en riktigt lättnad!! Kände mig riktigt amerikansk när man "asked someone out on a date" som man ser på amerikanska filmer, haha!
Aja gick rätt djup in på de där, iaf! som jag sa så hade vi soccer game på torsdagen mot skyview academi! Vi hade redan spelat mot de och därför betyde den här matchen ingenting förutom seedningen inför state play offs och för att hålla vårat rykte uppe! Matchen började inte direkt så bra, våran mittback som tog emot första passen blev lite stressad och tog lite för lång tid på sig så han förlorade bollen till deras forward som lyckades passa den till mig, rätt hårt dock, som inte var berädd så halkade och "passade" tillbaka bollen till deras forward som gjorde mål, deras nästa chans resulterade i en hörna som de satte! så 2-0 efter 6 min, inte bra! Vi lyckades dock ta oss tillbaka till 2-2, och fick såklart en del skäll av coach! Andra halvlek slutade 4-2 efter att vi krossade de och tog över hela matchen totalt och efter två ruskigt snygga mål.
 
Aja de var torsdagen de! Har lyckats klämma in footballs träning varje dag förutom måndagen och läxor så de är därför jag har haft lite svårt att uppdatera.
 
Fredagen hade vi en samling för alla utbytesstudenter på min skola för att få homecoming week förklarat för oss. Så de vart rätt kul att träffa alla de och lära känna de lite bättre, visste nästan redan allt om veckan så var mest en kul lektion där vi lekte lite inne i idrottshallen.
Fredag= football game, som ni nog redan vet! Den här gången väntade Vista Peak som har förlorat nästan alla sina matcher med rätt mycket så vi var nästan tvugna att vinna!
Vet inte hur vädret där hemma är men har hört att de ska bli kallt där hemma, här har det en så länge varit strålande solsket varenda dag men inte den här veckan har varit både och halva veckan fint och andra halvan vinter! Iaf den här fredagen var det riktigt blåsigt och kallt som de var en vinterdag, och de kan jag säga det var! för mitt i matchen så började det snöa, plus snön så var den cirka 0 gradigt och frös de gjorde man vi hade bara vårat matchställ som inte är så tjockt direkt!! Så har fått känna på colorados väder som är känt för att ändras hela tiden. Iaf matchen gick okej i början, första halvlek slutade 12-8 till oss, våran andra kicker hade inte gjort ett så bra jobb med PAT:s och jag hade inte gjort så bra med kick offsen så vi skiftade plats, vilket slutade bra 3 av 4 Pat:s för mig!! Hela laget spelade riktigt bra och matchen slutade 49-8 till oss, vi krossade de helt enkelt! Så fortfarande obesegrade i league!!
Efter matchen så stannade vi vid en bufé med allt möjligt, i amerikansk storlek också, vilket betyder STORT! Ashärligt, faktiskt första gången som USA har visat en bra sida från sig när de gäller mat.
 
Aja, lördag, idag, är städdag så har gjort klart alla mina chores och vart o klippt mig! Blev en riktig chock efter klippningen när jag kom fram till att det kostar 82 kronor att klippa sig i usa, och de var som en vanlig klippning hemma i sverige, där det kostar ungefär 250-320 kronor! Så de var en trevlig överraskning.
 
Imorrn väntar skype med hela släkten och familjen! Ville bara passa på att säga grattis till mamma också som fyller år imorgon!! GRATTIS MAMMA, kram kram!!!
 
Det var nog allt, riktigt långt inlägg men aja! Hoppas ni har de bra där hemma :)
 
 
Ciao!!
Bjöds på lite underhållning/komma igång övningar från de här galna tyskarna!
 
Alla som var där på "the YFU orientation"! 
 
Lite bättre bild, jag, Lori och Louisa(från tyskland) i svart vit randig tröja!
 
Min skylt, de sättre upp skyltar innan alla hemma matcher så alla vet vem som spelar!
 
 
Gruppbild på alla utbytesstudenter från min skola och några av de som var där och tog hand om oss!
 
En till!! Brasilien,Italien, Chile, tyskland gånger 4, Finland, schweiz, Frankrike, Syd-korea är alla länder som var där! Det här var inte alla om jag inte tar fel! Ska vara totalt 13 utbytesstudenter där!
 


Kommentarer
Anonym

Vad kul att du vågad gå fram, men fy fan vad oromantiskt att ge en ros. Är glad att hon sa ja! Kör på!

2012-10-07 @ 04:08:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Myhighschoolyear

Här delar jag med mig av mina dagar som utbytesstudent i USA genom bilder, berättelser, videos och annat smått och gott! So Enjoy or Beat it

RSS 2.0